Tuesday, May 18, 2010

Mahalnya Sebuah Persahabatan


Sahabat, teman, kawan, sain, gu, member, dan macam-macam lagi sebutan. Semuanya tentang sekelompok atau sekumpulan manusia dalam melakukan sesuatu atau dengan kata lain bergaul. Ah, macam karangan SPM pulak!

Ada kawan sekampung, satu sekolah, kawan seuniversiti, kawan sekerja, dan bermacam lagi kawan.
Kawan atau sahabat banyak mempengaruhi kehidupan seseorang. Kalau berkawan dengan orang yang baik maka baiklah kita dan jika berkawan dengan orang yang su' perangainya, maka tidak baiklah jadinya.

Bila sudah tamat pengajian, bila dah berumah tangga, atau berpindah kerja, maka putuslah hubungan sahabat jika kita tidak berusaha meneruskan perhubungan itu.
(Foto: Teman lama)

Ada juga kawan yang suka mendiamkan diri dan menjauhkan diri daripada sahabat-sahabat lama dan ada juga yang sanggup mengadakan "reunion" demi menghubungkan silaturahim yang sekian lama putus...

Bila membelek-belek gambar-gambar lama bersama teman, teringatlah kisah-kisah dahulu kala. Terbayang kenangan-kenangan manis dan pahit. Ah, semuanya ada!

Gambar-gambar lama ini membuatkan saya sedar bahawa "Pentingnya sahabat dalam kehidupan dan mahalnya erti sebuah persahabatan".

Teman,
Hubungilah sahabat yang sudah lama tidak berjumpa, sambungkan kembali hubungan silaturahim yang telah terputus, dan bertanya khabarlah walaupun dengan hanya 1sms....

0 comments:

Post a Comment